THE LISTENING BIENNIAL

del 15 de Julio al 1 de Agosto / 2021

LA BIENAL DE ESCUCHA

 

¿Qué puede representar la escucha dentro del entorno intensamente polarizado de nuestro presente, en el que el debate político y social a menudo tiende al conflicto o al callejón sin salida? Escuchar es clave para facilitar el diálogo y la comprensión. Escuchar es ampliar los límites de lo familiar, lo reconocido o conocido. Escuchar propicia relaciones más igualitarias, descolonizadas y en vínculo con la ecología; alienta la empatía más-que-humana y más allá del esquema tan enraizado del “yo y el otro”. Escuchar es una facultad, nos apoya y nos asiste, puede brindarnos un escape y una amistad profunda. Y, sin embargo, escuchar está sumamente infravalorado y descuidado en nuestra sociedad.

 Esta Bienal pone atención sobre la escucha como una capacidad relacional, una propuesta filosófica y política, una práctica creativa y un marco de investigación. De la empatía radical a la ontología débil, del rechazo poético a la resistencia diaspórica, de la escucha sigilosa al entorno íntimo: la escucha ejerce una fuerza creativa y crítica que puede contribuir a mantener la diversidad de nuestra aventura social.

 LA BIENAL DE ESCUCHA reúne a un grupo internacional de artistas, músicos e investigadores, así como a espacios independientes, instituciones y colectivos de diferentes partes del mundo, para fomentar preguntas y experiencias sobre la escucha. Se concibe como un proyecto global y apunta a una construcción curatorial de resonancias compartidas y manifestaciones polifónicas. Las obras aquí expuestas van desde la narración crítica, el ruido experimental y el éxtasis musical hasta el cuidado acústico, el contacto entre especies y los entornos de la materia sonora: la Bienal tiene como objetivo fomentar un mundo auditivo.


Budhaditya Chattopadhyay

Brandon LaBelle

Israel Martínez

Yang Yeung

CURADORES

 

ARTISTAS

Octavio Aguilar & Diego Martínez Guillén

Khyam Allami

Wah-Yan Au (Hong Kong) & Yannick Dauby

Georges Azzaria

Tania Candiani

Antoine Chessex & Mélia Roger

Michele Chu

Cyclops

Bidisha Das

Emcsi

Julie Faubert

Yolande Harris

Jeph Jerman

Orsolya Kaincz

Nandita Kumar & Joseph Kamaru

Isuru Kumarasinghe & Sara Mikolai

Bárbara Lázara

Sharon Lee

Sandra Monterroso & Manuel Estrella Chí

Ziad Moukarzel

Alecia Neo

Angel Nevarez & Valerie Tevere

Daniela Medina Poch

Jocelyn Robert

Tao G. Vrhovec Sambolec

Surabhi Saraf

Mene Savasta

Wantanee Siripattananuntakul

Ish S

Alexandre St-Onge

Fernando Vigueras

Raheleh [Minoosh] Zoromodinia

Within today’s intensely polarized environment, in which political and social debate often tend toward conflict or impasse, might listening enact an intervention? While focus is often placed on making statements, capturing history, and the importance of free speech, listening is radically key to facilitating dialogue, understanding, and social transformation. To listen is to extend the boundaries of the familiar, the recognized, and the known. In addition, listening affords more egalitarian, decolonized, and ecologically-attuned relations, staggering exclusionary systems and human exceptionalism by way of empathetic, attentional, and more-than-human orientations: to hear beyond the often fixed schema of self and other. Listening is a power, it may open and hold, it may support and attend, and it may afford escape and deep friendship. And yet listening is greatly undervalued and neglected across society. 

THE LISTENING BIENNIAL draws attention to listening as a relational capacity, a philosophical and political proposition, a creative practice, and research framework. From radical empathy to weak ontology, poetic refusal to diasporic resistance, eavesdropping to intimate envelopment, listening wields a creative and critical force that may contribute to maintaining the diversity of our social adventure.

THE LISTENING BIENNIAL brings together an international group of participating artists, musicians, and researchers, as well as institutions and collectives across the globe, to foster questions and experiences of listening. The Listening Biennial is conceived as a global project and aims at a curatorial construct of shared resonances and polyvocal manifestations. This includes the exhibition of audio works, experimental performances, and discursive events presented across a constellation of collaborating institutions and venues, where listening and locality are accentuated, and cultural specificities contribute to a greater ecology of attention. From critical storytelling, experimental noise, and musical rapture to acoustic care, interspecies contact, and environments of sounded matter, the Biennial aims at fostering a listening world.

THE LISTENING BIENNIAL
July 15 – August 1, 2021

FOUNDING INITIATOR

Brandon LaBelle

CURATORS

Budhaditya Chattopadhyay

Brandon LaBelle

Israel Martínez

Yang Yeung

DESIGN

Fliegende Teilchen, Berlin

Kristin Rosch

COLLABORATIVE PARTNERS

Rayya Badran

Florencia Curci

Hardi Kurda

Gentian Meikleham

Alexandre St-Onge

Lucia Udvardyova

James Webb

SUPPORTED BY

Oficina de Autonomia

Norwegian Artistic Research Programme /

The Art Academy, Bergen

Errant Sound, Berlin

Errant Bodies Press, Berlin